l Quran (24) An Nuur : Ayat 11 Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah da

Wednesday, February 22, 2012

JEJAK AULIYA' SIRI PERTAMA

1.     SYEIKH ABDULLAH AHMAD GHUMARI

Makam Syeikh Abdullah Ahmad Ghumari


        Merupakan guru kepada Syeikh Yusri dan Syeikh Ali Jumuah. Menurut Syeikh Usamah, antara karamah Syeikh ialah ketika disaat akhir kematian syeikh,seorang anak muridnya datang untuk menziarahinya. Dan ketika anak murid mahu pulang,Syeikh meminta untuk duduk bersama seketika. Kemudian,anakl muridnya menuruti kehendak syeikh. Dan pabila anak muridnya nya mahu pulang, syeikh sekali lagi meminta untuk anak muridnya itu untuk duduk bersama beliau sekali lagi dan sehinggalah untuk kali yang ketiga,syeikh tiba0tiba bangun dari katilnya sedang beliau masih tidak mampu untuk bergerak seraya berkata AHLAN WA SAHLAN YA RASULULLAH. Dan juga itu juga bau yang amat wangi menyelebung kamar syeikh.Dan kemudian syeikh terus meninggal dunia.  Subhaanallah.





Taklimat sebelum memasuki makam

Sahabat-sahabiah dari Bumi Iskandariah


 2.    AL-IMAM IBNU HISYAM AL-ANSORI RAHIMULLAH




Makam Imam Ibnu Hisyam


       Pengarang kitab nahu(kitab qatrunnada) yang terkenal ini merupakan salah seorang daripada wali Allah yang alim dalam ilmu nahu. Pernah dikhabarkan oleh Ibnu khaldunn ketika di Magribi mengatakan syeikh merupakan ulama yang hebat malahan lebih hebat daripada Imam Subaweih dalam ilmu nahu.

      Sesungguhnya keindahan bahasa arab terkandung seribu satu rahsia yang mesti diterokai sedalamnya. Tambahan pula ianya bahasa dua sumber rujukan utama bagi umat Islam, jika tidak menguasai bahasa arab maka sukar untuk memahami kehendak dan maqasid syara’ seperti yang dikehendaki Allah dan RasulNya.  Moga Allah memudahkan kita semua dalam mendalami ilmu lughoh  sepertimana syeikh mahir dalam ilmu lughoh. InsyaAllah........








No comments:

Post a Comment